Domašov nad Bystřicí jarní soustředění 2017
25. 03. 2017 - 02. 04. 2017
Do školy Čar a kouzel v Bradavicích bylo přijato na 30 nových prváků. Co by to ovšem bylo za školní rok v Bradavicích, kdyby nenastaly nějaké problémy. Hned první den někdo ukradl polovinu mocné bezové hůlky. A tak se na popud ředitelky McGonagallové rozběhlo pátrání po ztracené druhé polovině hůlky, aby i ona nepadla do nesprávných rukou. Navíc zmizel profesor obrany proti černé magii Schemeek a po chodbách se začaly objevovat hrůzostrašné nápisy s podpisem Gumídek Sebermech. Po několika nebezpečných výpravách se studentům opravdu podařilo druhou polovinu bezové hůlky najít a předat McGonagallové. Ukázalo se ale, že ředitelka je ve skutečnosti ztracený profesor, který se přeměnil do její podoby pomocí mnoholičného lektvaru, a skutečná McGonagallová je už několik dní zavřená v krabici. Schemeekovi se tedy podařilo získat obě půlky hůlky a s nimi velkou moc. Studentům se však podařilo společnými silami Schemeeka Umbridge, alias Gumídka Sebermecha, lapit a ukončit jeho řádění.Účastníci
Alžběta Andrýsková, Jiří Blaha, Vít Beran, Kateřina Rosická, Kateřina Stodolová, Štěpán Stenchlák, Daniela Dupkalová, Lucie Kundratová, Jindřich Dušek, Dominik Starý, Eva Vochozková, Matěj Krátký, Viktor Rosman, Pavla Rudolfová, Tomáš Dulava, Martin Vavřík, Jakub Růžička, Ivan Hudák, Zuzana Richterová, Petr Doubravský, Katarína Častulíková, Jan Střeleček, Matěj Prokop, David Košťák, Marie Grunová, Filip Novotný, Radka Křížová, Jiří Zelenka, Kateřina Barotová, Jakub Jobus.Organizátoři
Z ohmataného deníčku
So - Den první
První den byl zahájen nutnými kontrolami pro přijetí do jakékoliv Bradavické koleje. Budoucí studenti prokazovali jak dostatek mentálních schopností, tak finančního zázemí svojí rodiny. Následovalo slavnostní zahájení akademického roku našeho prestižního ústavu, v jehož průběhu došlo k rozřazení nových studentů do kolejí za pomocí Moudrého klobouku. Ředitelka Bradavic, profesorka McGonagallová, následně zahájila slavnostní hostinu.
Po hostině pokračovalo seznamování se mezi studenty a profesory. Když jsme se všichni pěkně seznámili, tak nám byly předvedeny nebezpečné mudlovské experimenty, které nemáme již nikdy provádět. Závěr dne se pojil s budováním kolejní identity.
Ne - Den druhý
Ráno nás probudil Denní věštec a aktivní rozcvička. Dále jsme se nechali strhnout pokročilými přednáškami ze všech magických i nemagických oborů. Odpolední program se týkal například i naučení se kouzel s hůlkami. Jako jedno z nejjednodušších kouzel se ukázalo Wingardium Leviosa s jednoduchou levitací. Bohužel v průběhu kouzlení došlo k určité nepříjemnosti. Zdá se, že někdo (násilně) ukradl půlku bezové hůlky (relikvie Smrti), která byla vystavena ve vitríně v Bradavicích. Zdá se, že ředitelka je velice znepokojená. Dokonce i přes slabé námitky dalších profesorů se rozhodla, že je nutné zabránit jejímu spojení s druhou půlkou a jejímu následnému zneužití. Proto považuje za nutné získat hůlku zpět. A i přes tyto slabé námitky poslala studenty za zapovězeného lesa… Uvidíme, jestli přežijeme… Zmizel také profesor obrany proti černé magii Schemeek U. Po chodbách se začínají objevovat nápisy Gumídek Sebermech, gumídci a všude se dějí drobné neplechy.
Po - Den třetí
Přežili jsme. Sice náhodou, ale i to se počítá. Objevili jsme všechna místa v zapovězeném lese, kde hůlka není. Shodou okolností jsme zjistili, že tam opravdu nikde není. Naštěstí ráno přijela kontrola z ministerstva kouzel, samotný ministr, snad nás tedy nechají chvíli v klidu. Ale už víme, že stopa hůlky pokračuje v Prasinkách, kam nás nejspíše zase brzy pošlou. Ale kde tam máme hledat?
To jsme se ani neměli ptát. Museli jsme oběhat všechny možné potenciální kontakty v Prasinkách i v okolí. Přesto informace o tom, kde hledat, jsou stále, eufemicky řečeno, fádní. Jsme zvědavi, jak naše výprava do Šternberka, kam nás tyto informace poslaly, zítra dopadne…
Út - Den čtvrtý
Za chvíli odcházíme na výlet, deníček si necháváme na objektu. Doufáme, že přežijeme. Pro jistotu ale píšeme tento záznam, že jdeme do Šternberka a může za to opět ředitelka McGonagallová.
Ještě než jsme odešli jsme opět nalezli mnoho neplech po chodbách způsobených Gumídkem.
Přežili jsme. Hůlku náhodou nalezl Smítko Kalu. Sice si to nejdřív sám neuvědomoval, ale naštěstí ho na to ostatní upozornili. Máme tedy druhou polovinu hůlky, i když se první ztratila. Přesnější by bylo ovšem říct, že ji má profesorka McGonagallová. Ale je odhodlána, podle toho, co veřejně tvrdila, tuto půlku hůlky zničit, aby nemohla být zneužita. Tak jsme snad zase jednou zachránili svět. Nicméně z nějakého důvodu jí ostatní profesoři moc nevěří. Prý je divné, že nevypráví historky z mládí. Takže jsme ještě museli provozovat dlouhé hodiny aritmancii, tedy numerologii, a to povinně, všichni a intenzivně.
Ředitelka byla ale tak nadšená, že si toho ani nevšiml a narychlo uspořádala společenský večer s doprovodným občerstvením. Měli jsme už opravdu hlad. Navíc nám bodnul i dort profesora Anthonyho Goldsteina, ředitele Havraspárské koleje, který měl narozeniny a dal nám alespoň malý kousek každému.
St - Den pátý
Dnešní den nás navštívil dočasný profesor obrany proti černé magii. Potom, co včera zemřel zase další (Albus Láskorád - asi o tom zapomínám psát, protože se střídají tak rychle), tak se snaží vedení školy hledat raději i mimo školu. Snažil se nás intenzivně něco naučit, ale zase také během dne zmizel…
Profesoři si pak usmysleli, že máme počítat pravděpodobnosti a najít tu optimální pravděpodobnost pro výhru nad Schemeekem. Zase jedno náročně strávené odpoledne, ale tentokrát sezením a házením kostek.
Večer jsme se po dalších zkouškách, kterými nás tu týrají každý den, dostali k tomu, že nám řekli, že máme pronásledovat Schemeeka. Proč? No očividně vedení zjistilo, že ředitelka byla posledních pár dní uzavřená v krabici a místo ní vedl školu v přestrojení Schemeek Umbridge. Všechny ty podivné kroky, které dělala, byly vlastně pro získání hůlky pro Schemeeka. Takže nás zase profesoři poslali sledovat zakódované stopy Schemeeka. Je to docela náročné, ale jdeme po něm.
Čt - Den šestý
Tak se stalo, co se dalo čekat. Samozřejmě, že Schemeek ve skutečnosti chtěl, abychom ho pronásledovali a chystal na nás pasti. Takže nás přenesl pryč z Bradavic a dočasně oslepil. Museli jsme se pak tu štreku zpátky vracet.
No jasně a potom, co jsme se po pár málo hodinách spánku probudili, tak pokračovala výuka, jako by profesoři ani nevěděli, že jsme přišli tak pozdě. Tenhle odstavec píšu poslepu, protože hned po první hodině na školu opět zaútočil Schemeek. Chtěl nás všechny zavraždit, ale nějak mu to nevyšlo. Ochranná kouzla profesorů zcela zabrala na ně a zčásti i na nás, tedy nejsme mrtví. Hůlku má asi zatím slepenou špatně. Nicméně poslepu se nám proti němu bude asi špatně bránit. Musíme to nějak vyřešit. Jinak zatím byla sranda s tím, jak se cmrndala polívka…
Naštěstí jsme se pak celé odpoledne věnovali získávání surovin a receptu na lektvar, který nás měl uzdravit. Naštěstí se nám podařilo s pomocí profesorů, kteří získali prakticky všechny suroviny sami, tento lektvar vypít. Vidíme, tak se už zase snadno píše. Večer jsme oslavili pálením mudlů,… tedy vlastně dřeva. Tedy zase ne Dana Dreva… No snad mi nikdo deníček neukradne a nezveřejní.
Pá - Den sedmý
Celý den se nesl ve víru experimentování. Zkoušeli jsme všechny možné nemagické jevy, abychom získali fyzickou/fyzikální či jakou převahu nad Schemeekem a zjistili, kdo je ten tajemný Gumídek Sebermech. Neměli jsme ani skoro čas se najíst a něco napsat do deníčku. Celou noc ještě pokračujeme ve vylepšování našeho díla, aby právě to naše bylo vybráno do plánu proti těmto zlořádům.
So - Den osmý
Ráno proběhla konference, v jejímž rámci jsme si předali informace o tom, co můžeme proti zlořádům využít. Na jednu stranu je toho hodně. Ale jak nám pomůže matematické kyvadlo a pružina? Jak nám pomůže, že budeme znát přesný poměr obvodu kruhu k jeho průměru? No možná by se z toho daly sestavit nějaké pasti…
Máme potvrzeno, že Schemeek Umbridge byl opravdu Gumídek Sebermech, který terorizoval školu. Takže nám bude stačit zlikvidovat jenom jednu hrozbu. A zase nás posílají profesoři pronásledovat ho. To si nepamatují, jak to dopadlo minule. Začínáme sbírat tachyonit! Ten ho dostane!
Tenhle otevřený deník je můj? Asi ano. Třeba si ho někdy přečtu. Vypadá to na první pohled zajímavě. Mám takový dobrý pocit. Ale nic si nepamatuji… Ale ta vyhrál Havraspár a to je hlavní! Sice už vůbec nevím, za co jsme ty body získali, ale museli jsme být fakt dobří!
Ne - Den devátý
Spokojeně jsme se odebrali domů. Sice mi nic neříkají předchozí zápisky. Ale mám takový hřejivý pocit, že ten proběhlý rok na Bradavicích musel být skvělý. Úspěšně jsem se dostal domů a podle sov snad i ostatní spolužáci. Jediné, co nám trochu pokazilo cestu, byl prý nějaký duch Dobbyho, který stále blokuje nástupiště vlaků a musí kvůli němu jezdit náhradní autobusová doprava.
Přednášky
První blok (neděle dopoledne)
Matematika pro začátečníky I
Derivace I
matematika – lehká
Základy derivací pro ty, co ještě nederivovali. Vysvětlíme si, co derivace znamená, v rychlosti ukážeme, kde ve fyzice ji můžeme najít a zaměříme se hlavně na počítání příkladů. Ukážeme si základní vzorečky a naučíme se základní metody
Derivace II
matematika – lehká až středně těžká
Máš ten problém, že pokaždé tak nějak na soustředění ty derivace pochopíš a mezi soustředěními je úspěšně zapomeneš? Tak je to ideální přednáška pro tebe. Budeme si opakovat velice rychle všechno možné. Nebo případně zpomalíme u něčeho, co dělá problémy. Budeme se asi spíš snažit počítat než si něco dokazovat.
Derivace III
matematika – středně těžká
podíváme se na derivace spíše z formálního pohledu, budeme zavádět pojmy a dokazovat věty o derivacích, na mechanické procvičování výpočtů zřejmě nezbude tolik času.
Derivace IV
Parciálne diferenciálne rovnice
matematika – stredná/ťažká
Riešenie často sa vyskytujúcich separovatelných parciálnych diferenciálnych rovníc s fyzikálnymi príkladmi. Fourierove rady podla toho ako budeme stíhať (aby sme mohli vyriešiť ďalšie príklady).
Druhý blok (neděle dopoledne)
Matematika pro začátečníky II
matematika – lehká
Pokračování na Matematiku pro začátečníky I, to co se nestihne a nebude tak jasné + další rozšíření
Integrály I
matematika – lehká
Základy integrálů pro začátečníky. Budeme hodně počítat, naučíme se a využijeme přímé integrování, metody per-partes a substituce.
Integrály II
matematika – méně lehká
Se vším od začátku, ale rychleji a možná teoretičtěji, per partes, substituce, parciální zlomky, jestli stihneme, tak profláklé typy substitucí - odmocninová, Eulerova (zlehka)
Integrály III
matematika – středně těžká
racionální funkce, parciální zlomky, substituce vedoucí na racionální funkce
Integrály IV
matematika – těžká
Zavedeme s různé druhy integrálů, povíme si o jejich souvislostech, a naučíme se pár základních integračních pravidel na pěkných funkcí.
Vlnová optika
fyzika – stredná/ťažká
Svetlo ako vlna, difrakčný integrál a aproximácie (Fraunhofer, Fresnel), interferencia
Třetí blok (neděle odpoledne)
Geometrická optika
fyzika – lehká/střední
obecné zobrazovací soustavy, zvětšení, zobrazovací rovnice, skládání zobrazení, odraz a lom na sférické ploše, tlustá a tenká čočka, lupa, mikroskop, teleskop, pokud stihneme tak nástin maticové optiky a odvození zobrazovací rovnice
Excel(ujme)
uživatelská informatika – lehká
Projdeme si nějaké základní věci v Excelu, co se hodí umět, pokud ho trochu používáte. Ukážeme si, jak udělat graf, který bude vypadat trochu (nebo možná i hodně) dobře a za který by vám nemuseli organizátoři nadávat. Podle zájmu se pak podíváme něco z následujícího: iterativní počet a plošné grafy, převod tabulek do TeXu, základy kontingenčních tabulek, doplněk Řešitel, s jehož pomocí můžete fitovat prakticky na libovolnou funkci, provázání s Wordem, nebo se podíváme na nějaký problém, se kterým někdo přijde. V průběhu určitě použijeme nějaké podmíněné formátování, protože barvičky jsou prostě super.
Kinetika chemických reakcí, katalýza
fyzikální chemie – lehká
Podíváme se na reakční rychlost, Guldbergův-Waagův zákon, odvození okamžitých rychlostí reakce a poločasů reakce pro reakce různých řádů, metody stanovení řádu reakce. Řekneme si v čem spočívá chemická katalýza a jak se od ní liší katalýza pomocí enzymů.
OWASP TOP 10, aneb co nám na webu hrozí
informatika – lehká/populární
Projdeme si seznam 10 nejčastějších typů zranitelností na webu a u některých si prakticky ukážeme, jak fungují a jak jim předejít.
Jednoduché aplikace termodynamiky
fyzika – střední
Budeme mluvit o rovnovážných dějích ideálních plynů a o úlohách obsahujících tuto problematiku. Zbude-li čas, tak se budeme bavit o transportních jevech.
Variační počet
matematika – těžká
variační počet - Euler Lagrangeovy rovnice, Lagrangeovy multiplikátory pro vázané extrémy, Hamiltonův variační princip.
Čtvrtý blok (pondělí dopoledne)
Derivace pro začátečníky
STR I
fyzika – střední/těžká
Odvození Lorenzovy transformace a její důsledky (dilatace času, kontrakce délek, relativita současnosti), paradoxy, odvození vztahu pro relativistickou hmotnost, $E=mc^2$, pohyb při konstantní působící síle, odvození Dopplerova jevu.
Základy LaTeXu
informatika – lehká
Naučíme se vytvářet hezky formátované dokumenty se spoustou matematiky. Ideální pro psaní řešení, či později praktik a závěrečných prací.
Objektovo orientovane programovanie
informatika – lahká/střední
Základné koncepty objektovo-orientovaného programovania (ukážky v java-e), často používané design patterns.
Gaussův zákon v gravitaci
fyzika – těžká
Nejdřív si tak nějak letmo řekneme, co je to plošný integrál, který budeme využívat. Z nebe nám spadne Gaussův zákon. Vyzkoušíme si ho na několika základních úlohách. Přičemž až na nějaké konstanty se vám pak Gaussův zákon bude hodit i v elektrostatice.
Využití elektromagnetického záření k identifikaci látek
analytická chemie, fyzika – lehká/populární
Jak od sebe na první pohled poznat kofein, kyselinu acetylsalicylovou nebo třeba ibuprofen? Těžko. Pro identifikaci složení vzorku nebo i zjištění struktury nově objevené nebo syntetizované látky často slouží v analytické chemii metody založené na interakci látky s různými typy elektromagenetického záření. Konkrétně se podíváme princip a použití infračervené spektroskopie, ultrafialové a VIS spektroskopie, na polarimetrii, NMR, rentgenovou difrakční analýzu a hmotnostní spektrometrii (ta sice elektromagnetické záření nevyužívá, ale vhodně doplňuje ostatní metody). Nakonec si zkusíme z konkrétních spekter vykoukat, co za sloučeninu by to mohlo být.
Pátý blok
Integrály pro začátečníky
STR II
fyzika – střední/těžká
odvození Lorenzovy transformace a její důsledky (dilatace času, kontrakce délek, relativita současnosti), paradoxy, odvození vztahu pro relativistickou hmotnost, $E=mc^2$, pohyb při konstantní působící síle, odvození Dopplerova jevu.
Difrakce zlehounka
fyzika – jednoduchá
v kostce povaha světla, koncept interference, základní vlastnosti + obrázky jednoduché interference, mnohosvazková interference, Fresnelova a Frauenhoferova difrakce, možná holografie
Taylor prakticky
matematika – lehká/střední
Ukážeme si, že libovolnou rozumnou funkci lze rozvést do řady a že ten rozvoj můžeme někde utnout a moc tím na přesnosti neztratíme (asi bez důkazu). A pak budeme prakticky rozvíjet.
Kvantová mechanika I
SQL
něco jako IT – lehká
Povíme si něco o tom, jak fungují SQL databáze a jak se dají ovládat. Ukázky budou probíhat v MySQL nebo PostgreSQL.
Šestý blok
Stacionární magnetické pole
fyzika – střední/těžká
vodič v magnetickém poli, Ampérův zákon, Biot-Savartův zákon, indukčnost, pokud stihneme tak naznačení popisu permanentních magnetů
Kvantová mechanika II
Git for dummies
informatika – lehká
Dělali jste už na nějakém projektu s více lidmi nebo jste chtěli mít přehled ve změnách, které provádíte? Přesně k tomu slouží verzovací systémy, my se zde naučíme pracovat z jedním z nejpoužívanějších. Vhodné i pro budoucí organizátory FYKOSu nebo Výfuku (ano, používáme Git).
Úvod do astronómie a astroyziky
fyzika – ľahká/stredná
cieľom bude prejsť základné témy astronómie (súradnicové systémy, čas, jeho určovanie, vzdialenosti vo vesmíre, paralaxa, pogsonova rovnica, Keplerove zákony (zkrátka, nakoľko má na to niekto samostatnú prednášku), Rocheho medza a iné), ktoré sa môžu vyskytnúť na olympiáde a astronomických súťažiach.
LC prvky 1
Fyzika – střední
letmý úvod do komplexních čísel, představení cívky a kondenzátoru, LC prvky v DC, střídavý proud, fázorová reprezentace
Sedmý blok
Úvod do FrontEndu
informatika – jednoduchá
Ukážeme si ako vyzerá HTML5 a pozrieme sa na selectory a JS, ukážeme si prácu s JQuery.
Numerické metody I
matematika/informatika s aplikací ve fyzice – lehká/střední
Celkově (numerické metody I-III): reprezentace čísel v PC, typy chyb, smearing, cancellation, ordering, podmíněnost úlohy, numerická derivace (čížkovy operátory, Richardson, Banach, urychlování konvergence), root finding, ODR
Pokročilá matematika ve fyzice
matematika s aplikací ve fyzice – střední/těžká
Tématem této přednášky budou zejména diferenciální rovnice a jejich aplikace ve fyzice. Probereme základní typy diferenciálních rovnic, naučíme se je řešit a vše budeme aplikovat na příkladech z různých oblastí fyziky (mechanika hmotného bodu, mechanika tuhého tělesa, radioaktivita, elektrické obvody, termodynamika). Velký důraz bude kladen na procvičení vykládané látky na příkladech. Pro posluchače jsou připraveny tištěné poznámky shrnující teorii a obsahující velké množství řešených i neřešených příkladů.
Hydrodynamika
fyzika – stredná/ťažká
Ako tečú kvapaliny s príkladmi. Archimedov zákon, rovnica kontinuity, Bernoulliho rovnica, neztlačitelný a nevírivý tok, potenciál, konvektívna derivácia, Kelvinov cirkulačný teorém, viskozita, podla toho ako to stihneme.
LC prvky 2
Osmý blok
Sobecký gen
biologie, teorie her – populární
Referát o knížce Richarda Dawkinse Sobecký gen, jejíž hlavní myšlenkou je gen jako základní jednotka evoluce. Na příkladech z etologie je pomocí teorie her vysvětlena úspěšnost šíření různých genů.
Numerické metody II
matematika/informatika s aplikací ve fyzice – lehká/střední
Celkově (numerické metody I-III): reprezentace čísel v PC, typy chyb, smearing, cancellation, ordering, podmíněnost úlohy, numerická derivace (čížkovy operátory, Richardson, Banach, urychlování konvergence), root finding, ODR
Vlakom po Ukrajine
populárna – populárna
Minulé leto som bol na týždennom tripe vlakom po Ukrajine, navštívil som niekoľko miest a mám pár pekných fotiek a zážitkov.
Antibiotická rezistence
biologie/medicína – lehká/populární
Kde se vzala rezistence na antibiotika? Jak se šíří a jaké jsou mechanismy jejího vzniku? A co se proti ní dá dělat? Na to vše a další se podíváme na této přednášce.
Financování NNO apod.
fundraising, aplikované účetnictví – populární
Jestli někoho zajímá, jak lze teoreticky získávat finance na nějakou dobrou věc, tak si o tom můžeme popovídat. Samozřejmě se to pojí s tím, že je pak potřeba nějak dokládat, jak jste co na co použili a je s tím trochu spojené účetnictví (které tedy autor umí jenom co do aplikace na MFF UK). Probírat budeme to, co bude zajímat. Můžeme se dotknout i financování vědy. Přednášející neví všechno, ale pěkných pár milionů už pomáhal utratit.
Devátý blok
Zpracování dat fyzikálních měření 1 - základy
matematika – lehká
Na přednášce probereme základy zpracování dat fyzikálních měření z teoretické i praktické stránky. Zejména se zaměříme na následující: matematický model fyzikálních měření, vyjádření nejistot měření jedné fyzikální veličiny, zákon šíření nejistot. Součástí přednášky bude představení vhodného matematického softwaru a praktická ukázka zpracování reálných dat. Pro posluchače budou připraveny tištěné poznámky shrnující základní myšlenky a vzorce a také ukázkové skripty v matematickém softwaru.
Fourierova transformace
matematika/zpracování signálu – střední
Povíme si o diskrétní Fourierově transformaci jako o lineárním zobrazení a ukážeme, že ji lze počítat v čase O(nlogn) (obecné lin. zobrazení by zabralo O(n2) Naznačíme i aplikace v optice, zpracování 1D signálu (zvuk, rádio), zpracování 2D signálu (obrázky).
JS -> ReactJS
informatika – stredne tažká až ťažká
Pozrieme sa na to ako pracovať s babelami a polyfillom v JavaScripte a ukážeme si ako tvoriť aplikácie v ReactJS.
Teoretická mechanika (ne až tolik) teoreticky
teoretická mechanika – střední
To, co budete s Karlem počítat, my budeme odvozovat. Zobecníme si Lagrangeovy rovnice tak, abychom dokázali počítat s ději, kde nelze definovat potenciál. Poté se podíváme na integrály pohybu. Nakonec možná lehce zabrousíme k Hamiltonovu formalismu a Hamiltonovu variačnímu principu. Vše ale budeme provádět „klasicky“, zájemce o geometrický popis zklamu.
Vektorový calculus
matematika – stredná
[Indexová notácia,] gradient, divergencia, rotácia, integráli po krivkách, cez plochu. Stokesova veta, Gaussova veta, dokážeme si pár identít.
Keplerova úloha a zákony
mechanika, teoretická mechanika – střední
Keplerovy zákony? Nakoukneme jim trochu pod pokličku. Odvodíme si je z pohledu klasické ale i teoretické mechaniky.
Desátý blok
Radonova transformace
matematika/zpracování signálu – střední
Zpracování dat fyzikálních měření 2 - Pokročilé partie
matematika – střední
Na přednášce probereme pokročilejší partie zpracování dat fyzikálních měření z teoretické i praktické stránky. Zejména se zaměříme na prokládání teoretických funkcí naměřenými daty (fitování). Součástí přednášky bude představení vhodného matematického softwaru a praktická ukázka zpracování reálných dat. Pro posluchače budou připraveny tištěné poznámky shrnující základní myšlenky a vzorce a také ukázkové skripty v matematickém softwaru.
Numerické metody III
matematika/informatika s aplikací ve fyzice – lehká/střední
Celkově (numerické metody I-III): reprezentace čísel v PC, typy chyb, smearing, cancellation, ordering, podmíněnost úlohy, numerická derivace (čížkovy operátory, Richardson, Banach, urychlování konvergence), root finding, ODR
Úvod do merania elektrických veličín
fyzika – stredne náročná
Prejdeme si základné pojmy z eletriny. rýchlo nahliadneme na Kirhofa. Zameriame sa na pochopenie prístrojov, ako ktoré fungujú, ako s nimi správne merať, ako ich zapojiť do obvodu. Ukážeme si prípady kedy použiť ktoré zapojenie. Prejdeme si diody, AD(DA)-prevodník, operačné zosilňovače a tranzistory, a ich potrebu pre meracie prístroje.
Lagrangeovy rovnice 2. druhu v úlohách
fyzika – těžká
Lagrangeovy rovnice 2. druhu jsou rovnice využívané v pokročilejších mechanických úlohách na VŠ. Odvozovat a dokazovat si je nebudeme (na to možná bude mít/měl přednášku někdo jiný), ale jenom si řekneme jak vypadají, jak se používají a naučíme se je používat na triviálních úlohách, abyste je pak v budoucnu mohli používat i na ne tak triviálních.